Ifpi Sverige representerar musikbolagen och en av våra huvuduppgifter är att upprätta licenser med musikanvändare såsom exempelvis radio- och TV-stationer. Den ersättning som Ifpi Sverige inkasserar med stöd av upphovsrättslagen (47 §) delar vi med organisationen SAMI, som företräder musiker och artister, och resten fördelar vi till de musikbolag som äger rättigheterna.
Förenklat kan man säga att musikbolagen i vissa fall förvaltar sina rättigheter själva – såsom när de licensierar interaktiva musiktjänster som Spotify, YouTube Music eller Apple Music – och i vissa fall överlåter musikbolagen åt Ifpi Sverige att förvalta deras rättigheter.
Om du gett Ifpi Sverige ett förvaltningsuppdrag men vill avsluta det ber vi er kontakta oss.
I det fall du som rättighetshavare har synpunkter eller klagomål kring hur vi utför vårt förvaltningsuppdrag kan du vända dig till den statliga myndigheten Patent- och registreringsverket (PRV) alternativt Patent- och marknadsdomstolen.
Ifpi Sverige är dessutom musikbolagens branschorganisation och står bakom kända varumärken som Grammis, Sverigetopplistan och Guld- och Platina för att synliggöra svenska artisters och musikbolags framgångar.
Våra medlemmar
Ifpi Sveriges medlemmar består av Sveriges ledande musikbolag, från independent till majorbolag.
”Vi arbetar varje dag med att stärka musikbolagens rätt att få betalt för den musik som spelas in”
Ludvig Werner, VD