Ifpi Sverige sammanställer varje månad statistik över musikförsäljningen i Sverige och en gång per år offentliggörs sammanställningar av försäljningsstatistiken på helåret. Denna statistik består av musikförsäljningen från samtliga musikbolag i Sverige och är uppdelad på olika ljudformat såsom streaming, CD, vinyl etc. Arbetet med att samla in och sammanställa statistik från musikförsäljning påbörjades redan 1964 av Grammofonleverantörernas förening (GLF) men 2010 tog Ifpi Sverige över denna uppgift.
+10,8%
Försäljningsökning av strömmade musiktjänster
” 2014 fortsatte intäkterna från strömmade musiktjänster att öka och de står nu för 79 procent av de totala intäkterna, den högsta andelen i världen. CD:n hade ytterligare ett tufft år och minskade med 34 procent till att nu endast representera ca 15 procent av totalmarknaden. Marknaden 2015 ser vi positivt på med en förväntan på fortsatt tillväxt för strömmade tjänster. ”
Ludvig Werner, VD Ifpi Sverige
2014 | Antal | %LY | TSEK | %LY | Andel % |
---|---|---|---|---|---|
Singlar | 1 547 | +56,2 % | 0,2 % | ||
Album | 3895 | -32,8 % | 151 954 | -33,8 % | 15,4 % |
Musikvideo | 5 991 | -43,7 % | 0,6 % | ||
Digital – (streaming) | 787 531 | +10,8 % | 79,8% | ||
Digital – (download) | 37 902 | -10,1 % | 3,8% | ||
Digital – (others) | 2 171 | 0,2 % | |||
Totalt | 987 096 | -0,4 % | 100,0% |